Een verfrissende blik op het kwaliteitsrapport van Lievegoed
De externe visitatie bestond dit jaar uit vier gesprekken. We hebben gesproken met een expert ouderparticipatie en behandeling uit de gehandicaptenzorg, een senior HR-adviseur uit de profitsector, een persoonlijk begeleider uit de gehandicaptenzorg en een programmaleider Arbeidsmarkt bij een landelijke adviesraad. Tijdens deze inspirerende gesprekken stond de vorm en inhoud van het kwaliteitsrapport centraal, waarbij onze gesprekspartners waardevolle inzichten hebben gedeeld vanuit hun expertise.
Sprekende beelden: het kwaliteitsrapport komt tot leven
Uit alle gesprekken kwam naar voren dat het kwaliteitsrapport uitnodigt tot lezen. Het creëert levendige impressies van Lievegoed als organisatie en de zorg die we bieden aan onze doelgroep, vol toewijding en oprechtheid. “Het rapport straalt warmte uit en is toegankelijk. De combinatie van tekst en beeldmateriaal werkt prettig en geeft een prachtige inkijk in het reilen en zeilen van Lievegoed”, aldus een gesprekspartner.
Onze kernwaarden aandacht, gastvrijheid, ontmoeting en ontwikkeling worden duidelijk herkend. De foto’s en video’s spelen hier een belangrijke rol in. Als lezer voel je je welkom door de uitnodigende vorm van het rapport en de heldere teksten. Vooral de concrete voorbeelden laten het beste zien wat de zorg bij Lievegoed inhoudt.
Vooruitstrevend: een kijkje in de keuken
De gesprekspartners waardeerden de manier waarop Lievegoed zich verantwoordt en een beeld geeft van de zorg die de organisatie biedt. Ze beschouwen het als vooruitstrevend ten opzichte van andere sectoren. Alle vier de gesprekspartners spraken hun waardering uit om op deze manier “een kijkje in de keuken van Lievegoed te mogen nemen”.
“Het kwaliteitsrapport is veel meer dan een jaarverslag. Het geeft een levendig beeld van wat er speelt binnen Lievegoed. Cliënten en medewerkers delen hun visie en tonen hun werk. Dit verbindt zo de mensen binnen de organisatie. Hierdoor is het rapport een instrument dat betrokkenheid binnen Lievegoed vergroot.”
Waardering en groei: ruimte voor medewerkers
Lievegoed creëert ruimte voor medewerkers, dat wordt duidelijk in het rapport weergegeven. Er wordt met liefde en lef gewerkt, waarbij de cliënt vanzelfsprekend centraal staat en de focus ligt op het bieden van goede zorg door te investeren in medewerkers. Met een aansprekende arbeidsmarktcampagne probeert de organisatie nieuwe mensen aan te trekken. Ook met het vernieuwde besturingsmodel, waarin teamleiders meer ruimte krijgen om samen met hun teams de zorg vorm te geven, streeft Lievegoed ernaar medewerkers te binden. Een van de visitatieleden onderschreef het belang van leiderschapsontwikkeling van leidinggevenden bij het verbinden van medewerkers: “waardevol om te lezen dat Lievegoed daarop inzet”. Verder waren de visitatieleden nieuwsgierig naar hoe medewerkers dit waarderen. In een volgend rapport kunnen we hier meer over laten zien.
Net als bij veel andere zorgorganisaties kan de diversiteit onder medewerkers bij Lievegoed verbeterd worden. De cliëntpopulatie geeft een realistischer beeld van de bevolking dan de medewerkerspopulatie. Zo werken er bijvoorbeeld meer vrouwen dan mannen en mensen met een arbeidsbeperking bij Lievegoed. In het gesprek kwam ook naar voren dat visitatieleden niet altijd de diversiteit binnen de organisatie in het rapport konden herkennen. “Het kwaliteitsrapport geeft een beeld van Lievegoed. Houd het realistisch, maar je kunt wel duidelijker laten zien welke diversiteit er binnen de organisatie bestaat.”
Lievegoed heeft veel aandacht voor ruimte voor medewerkers, maar de vier leden van de visitatiecommissie zien hierin nog meer kansen voor Lievegoed. Zo kunnen we bijvoorbeeld bij vertrekkende stagiaires en BBL-ers vragen naar hun sterke punten en leerpunten met betrekking tot de organisatie. Ook het regelmatig peilen van tevredenheid onder medewerkers door middel van korte enquêtes werd voorgesteld.
Op weg naar het volgende kwaliteitsrapport: gestructureerd, cliëntgericht en concreet
Het rapport laat zien dat Lievegoed een waardegedreven organisatie is, maar soms was het voor de lezers lastig om de verschillende waarden te onderscheiden: de vier kernwaarden, de antroposofische waarden en het motto van de strategie. “Het zijn allemaal prachtige waarden die ook zichtbaar worden in het rapport, maar het was soms lastig om de verschillende waarden van elkaar te onderscheiden.” Hierbij kunnen we de lezer meer aan de hand nemen.
Ook mag Lievegoed zichzelf krachtiger presenteren in het rapport. We mogen trots zijn op de specifieke thema’s waarin we ons als organisatie onderscheiden. In een volgend kwaliteitsrapport kunnen we de antroposofische waarden prominenter naar voren laten komen.
Voor diegenen die niet bekend zijn met Lievegoed, blijft onderbelicht welke diversiteit aan cliëntgroepen en locaties we bedienen en wat we precies op die verschillende locaties doen. Tevens zou het een mooie aanvulling zijn dat de cliënt meer aan het woord komt. “Maak het kwaliteitsrapport meer mét dan over de cliënt. Dat vertelt mij veel over jullie zorg, zeker als het in de vorm van een video wordt gepresenteerd.”
Hoe concreter de voorbeelden en resultaten zijn, des te beter krijgt de lezer een beeld van onze zorg in 2022. Niet alle thema’s zijn voldoende concreet belicht. De visitatieleden gaven aan dat het rapport meer diepgang kan krijgen als de lezer de resultaten uit 2022 makkelijker kan afzetten tegen die van 2021. Wat waren de plannen en wat zijn de behaalde resultaten? We nemen dit punt ter harte en zullen in een volgend rapport meer aandacht besteden aan concrete verbeterdoelen en behaalde resultaten.
De visitatieleden zijn enthousiast over de vorm van het kwaliteitsrapport. Het spreekt aan en is origineel. Met een nog duidelijkere vaste structuur en eenduidig taalgebruik kan onze inhoud nog beter tot zijn recht komen.